Social Media Маркетинг за хотели
Част 1
Социалните мрежи са оръдие номер 1 за всеки бизнес през последните години. Причината е една и е доста простичка – повечето хора прекарват голяма част от времето си в социалното онлайн пространство. Да търсят информация, да следят любими неща и хора, да общуват с приятели и колеги или просто да уплътняват свободното си време.
Именно заради това, социалните канали са идеални за достигане до желаните гости за вашия хотел. С добре изградена стратегия и оптимизиране на възможностите, които тези платформи предлагат, бихте могли да поканите обратно настоящите си гости и да достигнете до нови потенциални групи.
3.196 милиарда потребители на Социалните мрежи са регистррирани през 2018.
Source: We Are Social
В България все още най-разпространени и работещи са: Facebook. Instagram, YouTube и LinkedIn. Не бива да пренебрегваме и чат апликациите WhatsApp и Viber, които също предлагат интересни начини за промотиране на вашия бизнес. Именно в тези социални мрежи можете по най-лесния и ефективен начин да се свържете обратно с гостите си от миналия сезон или да поканите нови за предстоящия. В тази статия ще ви дадем 10-те най-важни стъпки от процеса по изготвяне на една работеща стратегия за рекламиране на хотела ви в социалните мрежи, с които да увеличите базата си от дългосрочни лоялни клиенти.
1. Таргет група:
Какъв тип са гостите на вашия хотел или какви хора искате да привлечете за новия летен сезон? Това е един от първите основополагащи въпроси, на които е нужно да си отговорите, преди да изградите цялостната си маркетинг стратегия в социалните мрежи.
Дали това са бизнес клиенти, които наблягат на практичния комфорт? Или са семейства с деца, които ги вълнува дали хотелът съчетава възможност за забавление за малките, отдих за големите и уют за всички заедно?
А може би се целите в групата младежи, които държат хотелът им да е в центъра на горещите събития – алтернативни туристически маршрути, нощен живот, спортни и забавни активности в хотела?
Или вероятно идеално съчетание между трите?
При всички положения както за всеки вид реклама, така и за промотирането на хотела ви в социалните мрежи, е от първостепенно значение е да знаете към кого се обръщате и с какво бихте могли да привлечете неговото внимание в дългосрочен план.
За социалните канали това е действително неизбежната първа стъпка, тъй като там комуникацията е лична, на момента и е съобразена с вкусовете и поведението на групата хора, която целите да намерите и ангажирате. След като нарисувате добре групите от хора, които окачествявате като най-перспективните си дългосрочни клиенти, изберете къде да се свържете с тях.
2. Точният микс от социални профили:
Втората стъпка е да изберете кои са най-ефективните социални мрежи, с които да постигнете целта си за ангажиране на най-перспективната таргет група за вашия хотел. Най-добре е да изберете микс от няколко, ако не всичките най-популярни за България платформи, така че да постигнете максимални и устойчиви резултати.
Facebook – за добро или лошо, платформата държи челни резултати по популярност както на регионално, така и на световно ниво. Наскоро Zuckenberg съобщи, че Facebook потребителите са достигнали 2 милиарда души, което е близо ⅓ от световното население. За България неофициалната статистика сочи 3.4 милиона души – цифри,които сами говорят за себе си. Всички са свързани във Facebook и има много и разнообразни начини, с които можете да хванете и задържите тяхното внимание – оригинални постове, видео съдържание, събития, групи, игри, анкети, съобщения и други. За хотелиерския бизнес, Facebook е идеалното онлайн пространство, в което можете да съчетаете практичните обяснителни реклами за предимствата на вашия хотел със задължителните забавни и интересни постове, които вълнуват клиентите ви повече.
Instagram – социалната мрежа, която набира все повече популярност и се развива с главозамайващи резултати, спрямо тенденциите за качествено фото и видео съдържание през последните 5 години. В България около 1 милион души са активни потребители на Instagram, като числата се увеличават ежемесечно.
Това е социалната мрежа, в която можете да покажете по най-красивия и достъпен начин защо вашият хотел е идеалното място за семейна почивка, лежерен отдих с приятели или перфектното бизнес пътуване. Използвайки силата на красивите снимки и кратки видеа, имате възможността да изградите своя облик, който максимално да се доближава до реалното преживяване на гостите във вашия хотел.
YouTube – платформата, която е агресивно атакувана от възможностите на Facebook и Instagram за видео съдържание през последните няколко години. В България Youtube потребителите са около 1.5 милиона души. Добре е да поддържате профил и в тази социална мрежа, тъй като там имате възможност да затвърдите легитимността си със качествено и представително видео съдържание. Използвайте този канал като видео визитката, с която да се представите пред бъдещите си гости или да припомните на тези от миналия сезон колко приятно са си изкарали в хотела ви.
Viber и WhatsApp – както споменахме, не бива да пренебрегавте възможностите на тези чат апликации, като през последните години за България безспорен фаворит е Viber. Можете по ненатрапчив начин да събирате телефоните на гостите си (Smart-Fi би могъл да ви съдейства отлично в това начинание!) и след това да им припомняте офертите си чрез чат групи във Viber, да им честитите празници или просто да сте на разположение, когато те имат нужда от вас. Чат апликациите са още един начин да сте близо до клиентите си, което неминуемо има позитивен ефект върху цялостната ви маркетинг стратегия.
LinkedIn – професионалната мрежа все още не е достатъчно популярна у нас, но се развива плавно и сигурно. Направете си LinkedIn профил, за да затвърждавате професионалния си облик и да запазите легитимност към групите клиенти, които ви проучват. Особено важно е да поддържате този канал, ако разчитате на бизнес клиентите.
3. Оригинално и вълнуващо съдържание
Това е тема, която неколкократно сме засягали в блога на SmartFi и неминуемо е най-важната съставка от промотирането на вашия бизнес. Потребителите вече са твърде информирани, разглезени и избирателни за целия информационен поток, който ги залива в интернет просртанството. Отдавна чисто рекламните съобщения от вида “най-добрите стаи на най-добри цени” не работят в дългосрочен план в процеса по изграждане на база с дългосрочни лоялни клиенти. Изисква се много повече старание и ресурс, с който да привлечете вниманието им и да изградите доверие.
Важно е да не забравяме, че хората отделят от свободното си време за социалните мрежи, т..е. е добре да се придържаме към правилния лежерен тон на комуникация.
Добра идея е да имате млад и осведомен с най-акктуалите и ефективни тенденции човек в екипа си, който да отговаря за проучването и генериране на оригинално съдържание.
Информирайте гостите си за всичко най-актуално и вълнуващо, което се случва в хотела ви и в околността – йога семинар, нови спортни активности, откриване на рафтинг сезона в района, концерт в близост,, местни традиционни празници, нови спа услуги и други.
Всичко това е релевантно и разказано по развлекателен и ненатрапчив начин, привлича фокуса към вас, без да отблъсква с прекалено агресивни рекламни съобщения.
Събирайте и споделяйте съдържание за красотата на българската природа – планини, море, реки и затова колко неоткрити богатства крие тя.
Правете списъци със съвети за пътешествие, най-бързо и оптимално събиране на багаж, избор на дестинация, пълноценно ополозотворяване на почивката и подобни закачливи материали, които да хванат интереса на пътуващия човек.
Content маркетингът струва 62% по-малко от традиционния маркетинг и генерира 3 пъти повече лийдове за бизнеса ви.
(Source: DemandMetric)
Свържете постовете с блога си, както и с другите социални канали за постигане на максимално широко покритие и добър ефект в привличането на правилните гости за новия сезон.
4. Видео и снимки:
Това е друга актуална тема, на която е наистина жизнено важно да обръщате все повече внимание. Красивите фотографии и видеа имат силата да пресъздадат усещането за приятния престой във вашия хотел и околността, а даже и да го засилят.
Отделете ресурс за визуалното си представяне в социалните мрежи, който ще ви се отплати многократно. Човешкото внимание е така създадено, че се привлича от цветове и звуци, които да го достигнат, докато “скролва” безцелно в мрежата. Именно поради тази причина и самите алгоритми на социалните мрежи им предоставят по-видими позиции. Всички заедно работим за привличането и задържнето на потребителите в необятното пространство на социалните мрежи. Това важи с двойна сила за случаите, в които човек си прави проучване за дестинация, хотел или просто занимание, с което да уплътни следващата си почивка. Наблегнете на професионалното фото и видео заснемане, с което да оплътните съдържанието си във Facebook, Instagram и YouTube, така че хората да ви забележат и харесат.
Social Media and video viewing are the two most popular online activities, together accounting for more than a third of all internet time (Smart Insights, Q4 2017 Online Marketing Statistics)
Кратките видеа в момента са на топ позиция, така че отделете специално време и енергия за тях. Те могат да се превърнат във вашия най-добър партньор за рекламните ви цели: направете видео обиколка на хотела и местността, видео гайд за пътуването до там, както и забавни видеа, показващи как другите хора прекарват приятно времето си именно във вашия хотел.
5. Игри с подаръци
Освен да генерирате и споделяте оригинално съдържание, което да заинтригува актуалните и потенциалните ви клиенти, е важно активно да комуникирате с тях посредством постовете си.
Задавайте им въпроси, канете ги да участват в забавни томболи и игри, препращайте ги към сайта ви или към другите ви социални профили. По този начин си набавяте полезна обратна връзка и създавате така ценната ангажираност. Разбира се, това работи най-ефективно, само ако им предложите нещо в замяна. Така наречените “calls to action” са един от най-изпитаните механизми в привличането на вниманието на онлайн потребителите, като процесът се задвижва най-резултатно с помощта на giveaways – отстъпки или подаръци, които клиентите получават, след като вземат участие във вашата томбола или анкета.
Adding CTAs to your Facebook page can increase click-through rate by 285%. (AdRoll)
Направете игра за споделяне на най-красива снимка от престоя им в хотела ви или мечтаната почивка, със специално създаден за целта хаштаг и условия за публично споделяне, така че повече хора да видят и да се ангажират с играта. Или пък конкурс за най-добро непрофесионално кратко видео, с което да пресъздадат почивката си в местността. По-лесен вариант е да им предложите 5 снимки, от които да си изберат и да споделят с някакво приятно послание и хаштаг.
Попитайте ги за какво мечтаят през лятото или кое би ги върнало при вас?
Този тип игри и анкети са все още безотказен начин да ангажирате гостите си, като е ключово какво им предлагате в замяна. Измислете примамлив merchandise – някакъв летен аксесоар, който биха носили и който едновременно с това е индиректна реклама на хотела ви.
Предложете им отстъпка при определен тип резервация – за над 1 седмица, например.
По този начин хората са стимулирани да участват в нещо забавно в социалните мрежи.
Обвържете това с блога и оригиналното съдържание, което споделяте в социалните мрежи, така че да обедините всичките си усилия за най-добри резултати в привличането на гостите си за летния сезон.